Yelena Popova
<i>This Certifies That</i>
November 18, 2017 – Januar 20, 2018
Installation view
Yelena Popova
<i>Untitled</i>, 2017
Mixed media on linen
82 x 147 cm (total)
82 x 66,3 cm (canvas each) / 31,6 x 14,5 cm (wood)
Yelena Popova
<i>This Certifies That</i>
November 18, 2017 – Januar 20, 2018
Installation view
Yelena Popova
<i>Untitled</i>, 2017
Mixed media on linen
137 x 106,5 cm
Yelena Popova
<i>This Certifies That</i>
November 18, 2017 – Januar 20, 2018
Installation view
Yelena Popova
<i>This Certifies That</i>
November 18, 2017 – Januar 20, 2018
Installation view
Yelena Popova
<i>Untitled</i>, 2017
Mixed media on linen
117 x 96,5 cm
Yelena Popova
<i>Untitled</i>, 2017
Mixed media on linen
Ø 19,3 cm / Ø 25,9 cm / 49,5 x 41,5 cm / Ø 25,9 cm
Yelena Popova
<i>Untitled</i>, 2017
Mixed media on linen
137 x 106,5 cm
Yelena Popova
<i>Untitled</i>, 2017
Mixed media on linen
122 x 92 cm / Ø 26 cm / 112 x 97 cm
Yelena Popova
<i>Untitled</i>, 2017
Mixed media on linen
82 x 62 cm
Yelena Popova
<i>Untitled</i>, 2017
Mixed media on linen
137 x 106,5 cm
Yelena Popova
<i>This Certifies That</i>, 2016
Single channel 16:9 projection, 4 channel surround sound
Continuous generative animation and audio
Yelena Popova
<i>This Certifies That</i>, 2016
Single channel 16:9 projection, 4 channel surround sound
Continuous generative animation and audio
Animation still

Wir freuen uns, am 17. November 2017 um 19 Uhr mit This Certifies That die dritte Einzelausstellung Yelena Popovas (*1978 in der USSR) in der Galerie in Anwesenheit der Künstlerin zu eröffnen.

Wie schon zuvor, verknüpft Popova gesellschaftlich-politische Themen mit der formalen Sprache ihrer Gemäldeinstallationen. Dieses Mal bereitet sie, durch die Arbeit mit Computer-Codes und repetitiven, kreisförmigen Gesten, zusätzlich den Weg für eine "hypnotische Abstraktion".

Die zentrale Arbeit ist This Certifies That, eine Installation, die der Ausstellung auch ihren Titel gibt. Sie wurde erstmalig 2016 in Popovas Einzelausstellung After Image in Nottingham Contemporary gezeigt. This Certifies That ist eine durch einen Code hervorgebrachte und an die Wand projizierte Computer Performance mit Klang. Der Computer generiert hierbei in Echtzeit Formen (mit ineinander verwickelten und überlappenden Guilloche-Linienzügen und 3D Scans von Skulpturen aus The Collection. Art and Archaeology in Lincolnshire, einem Museum in Lincoln, UK), die an Euro-Scheine erinnern und Werte zwischen 5 und 500 annehmen. Die zu Bildern werdenden Elemente verändern sich ununterbrochen bis an einem bestimmten Punkt das gesamte Bild zusammenbricht und der Aufbau wieder von vorne beginnt. Begleitet wird dieser Prozeß von einer Tonspur, die als algorithmische Komposition beschrieben werden kann (Ton entwickelt in Kooperation mit Rebecca Lee und inspiriert von Musikexperimenten Cornelius Cardews). Die sich kontinuierlich verändernde Klanglandschaft entsteht aus Tönen verschiedener Quellen, unter anderem aus gesampelten menschlichen und simulierten Stimmen mit unterschiedlichen Akzenten, die Thesen deklamieren, die ihrerseits vom Computer ausgewählt wurden.

Yelena Popova wurde zu dieser Arbeit angeregt, als sie von einer Gruppe von Anarchisten um den polnischen Fotographen, Ingenieur und Erfinder Leon Warnerke las, die Ende des 19. Jahrhunderts die russische Wirtschaft zum Einsturz bringen (und damit die Weltwirtschaft schädigen) wollte, indem sie gefälschte Banknoten massenhaft in Umlauf brachte. So spielen der globale Markt, die Unsichtbarkeit (und gleichwohl gigantische Wirksamkeit) der Geldströme, die Eigenschaft, daß Werte bei Geldnoten auf abstrakte Weise durch Zertifizierung entstehen, eine Rolle. Aber auch der Überfluss an Bildern, Waren, Währungen und an – heutzutage – durch Algorithmen generierten Tweets, die unsere Entscheidungen zu Konsum und Politik zu steuern suchen, spielen hier hinein. Der hypnotische Effekt von Kapitalbewegungen wird formal – im Video – durch den endlos rotierenden Ring aus Sternen und – in der Malerei – durch die Wiederholung kurvenförmiger Gesten unterstrichen.

Die Gemäldeinstallationen konterkarieren die üblichen Installationsformen von Malerei. Ihr Gleichgewicht kann als Metapher für den (noch immer utopischen?) Traum vom Gleichgewicht ökonomischer Kräfte verstanden werden. Die Gemälde sind in einem von Popova selbst angemischten Medium gemalt; die Schichten transparenter Farbe schaffen körperlose Bilder, vergleichbar mit der Immaterialität digitaler Bilder.

Yelena Popova, die von 2017 bis 2018 Visiting Professor an der Helsinki Fine Art Academy ist, konnte in den letzten Jahren von verschiedenen Residenz-Stipendien profitieren. So ist sie gerade aus Mallorca zurückgekehrt, wo sie einige Wochen am Centro Cultural Andratx verbrachte. Zuvor war sie für ein Jahr Artist in Residence am Girton College der University of Cambridge. Erst kürzlich fand eine ihrer Arbeiten Eingang in die New Hall Art Collection am Murray Edwards College in Cambridge, die Kunst von Frauen gewidmet ist.

Für weitere Informationen und/oder Abbildungen, wenden Sie sich bitte an die Galerie.

We are pleased to inaugurate on November 17, 2017, at 7 pm This Certifies That, our third solo exhibition with Yelena Popova (*1978 in USSR). The artist will be present.

Popova continues relating social and political issues with the formal language of her painting installations, this time pioneering a 'hypnotic abstraction' through the work with computer codes and repetitive circular gestures. The central piece of the exhibition is This Certifies That that also gives the show its title. It was shown for the first time in 2016 in Popova's solo-exhibition After Image at Nottingham Contemporary. This Certifies That is a code-generated computer performance projected on a wall with sound. A computer in real-time generates images reminiscent of Euro banknotes in denomination of 5 to 500 EURO (with convoluted and interlocking Guilloche lines and 3D scans of sculptures from The Collection. Art and Archaeology in Lincolnshire, a museum and gallery in Lincoln, UK). The elements that make up the image constantly shift in potentially infinite patterns, at some point the whole sequence crashes, and then rebuilds itself. The visual stream is accompanied by a soundtrack, that can be described as an algorithmic composition (sound developed in collaboration with Rebecca Lee, and inspired by Cornelius Cardew’s music experiments). A constantly morphing sonic landscape is built from different sources, including sampled audio, human and simulated voices. The computer voices with different accents read sentences which are randomly selected by the machine-world to formulate different propositions.

Yelena Popova was inspired to do this work when reading about a group of anarchists around the photographer, engineer and inventor Leon Warnerke, that attempted to crush Russia's (and with it the world's) economy at the end of the 19th century – by flooding the market with an excess of forged banknotes. So, the global market, the invisibility (and enormous effectiveness) of the financial currents, the fact that the bank notes abstract the value by certifying it, all play a role. But also, the excess of images, goods, currency, and of course, the contemporary problem of algorithm generated Tweets that influence our consumer and political choices. The hypnotic effect of the movement of the capital is formally empathized by the infinitely rotating ring of stars (in the projection) and by the repetitiveness of curvilinear gestures in the adjacent paintings.

Popova's painting installations play against the conventions of painting display, the equilibrium of the installation can be seen as an equivalent of a (still utopian?) dream of balance of the economic powers. The paintings are made with Popova's own medium with the layers of transparent paint creating a bodiless image, similar to the immateriality of digital images.

Yelena Popova, who is Visiting Professor at Helsinki Fine Art Academy in 2017–18, has enjoyed several prestigious residencies in the last couple of years. She has just returned from Mallorca, where she spent a few weeks at CCA Andratx, one of the largest centers of contemporary art in the Balearic Islands as well as the rest of Europe. Before this, she was for one year "Artist in Residence" at Girton College, University of Cambridge. Only recently, one of her paintings was acquired by the New Hall Art Collection at Murray Edwards College, University of Cambridge, the largest collection of modern and contemporary art by women artists in Europe.

For further information and/or images, please contact the gallery.