Koen van den Broek
Dante’s View

 

May 5 – June 17, 2006

In unserer zweiten Ausstellung zeigen wir erstmalig in einer Einzelpräsentation in Deutschland neue Gemälde des Belgiers Koen van den Broek (1973).

Dante’s View, der Titel dreier Gemälde, bezieht sich auf eine Aussicht, die man im Death Valley, Kalifornien, finden kann. Während Touristen von dort aus die spektakuläre Sicht bestaunen, erfaßt van den Broek mit seinem von der Kamera bestimmten Blick den langweiligen Parkplatz mit seiner gekrümmten Bordsteinkante, die den Asphalt von der Wüste abgrenzt. Statt also in der Tradition der zumeist querformatigen Landschaftsmalerei die großartige Aussicht und damit das Sublime der Natur abzubilden, wählt van den Broek einen belanglosen Ort als Sujet für seine Bilder und malt einen normalerweise völlig vernachlässigten Bildausschnitt. Dabei zielt er nicht auf die naturalistische Abbildung und er stellt sich auch nicht in die erzählerische Tradition figurativer Malerei, sondern er macht im Grunde das Gegenteil davon: van den Broek schneidet bzw. grenzt das eigentlich bedeutsame Sujet aus und malt etwas zutiefst bedeutungsloses, etwas im wahrsten Sinne des Wortes randständiges.

Neben dieser Auseinandersetzung mit der klassischen Malerei bezieht sich van den Broek, in Gemälden wie Burning, oder Escape from LA, auch auf die Bildsprache des Kinos. Doch steht auch hier nicht die möglichst getreue Abbildung von Film Stills im Mittelpunkt, sondern, wie van den Broek selber sagt, “der dramatische und kinematische Aspekt” seiner eigenen Werke.

Dabei gestaltet er seine Gemälde höchst vielschichtig: mal betont er die scharf gezogene Linie, mal die flächige Bildebene, und wenn an einer Stelle die malerische Geste dominiert, tut dies an anderer Stelle der mit dem Pinsel geschaffene Tiefenraum. Auf diese Weise spricht van den Broek mit seinen Gemälden verschiedene Themen an: was zeigt und was kann Fotografie, was Malerei, wie und warum sind der menschliche Blick, wie der der Kamera fokussiert, wie werden Entscheidungen für Bildgegenstände und Sujets getroffen und als wichtigster Punkt, worin besteht die Malerei neben aller tatsächlichen oder vermeintlichen, narrativen Abbildungsfunktion? Dies sind alles keine rein formalästhetischen Fragen, auf die der Künstler bildnerisch Antworten sucht. Sondern er geht weiter, er fragt nach dem Sein, den Seinsformen von Bildern und damit auch nach der Bedeutung von Malerei selbst, immer auch in ihrem Verhältnis zur Fotografie und den Bedingungen unserer Wahrnehmung.

We are proud to announce our second exhibition in which we will show new works by the Belgian painter Koen van den Broek (1973). This is his first single show in Germany.

The title of three of the paintings, Dante’s View, is related to a particular landscape in the Death Valley, California. While tourists who come to Dante’s Peak admire the spectacular scene (Dante’s View) from there, Koen van den Broek renders in his paintings a rather unusual, personal view, which is dominated by the perspective given through the camera lens. Therefore, he just depicts the boring parking lot with its border, which separates the desert from the asphalt. Obviously, van den Broek does not work in the tradition of the mostly horizontal landscape painting which depicted great views and – coming with that – the sublime of nature. Instead, he chooses a meaningless location as the topic for his paintings and thereby paints a part of the existing world, which is normally totally neglected. In doing so, he is not trying to paint most naturalistic and – consequently – he is not following the narrative tradition of figurative painting, on the contrary: van den Broek cuts out the meaningful topic, which is pushed out of the painting by giving room to something which is most empty and which exists, literally, on the border.

Besides this critical questioning of classical landscape painting, van den Broek relates his work to the language of the cinema in paintings like Burning, Reservoir, or Escape from LA. Again, however, it is not the most accurate depiction of film stills, which is dominating the image, but – to quote the painter himself – it is the “dramatic and cinematic aspect” of his works, which interests him.

His paintings are created in a most intricate and subtle way: while at one time he emphasizes the accurate edge of a line, at another time he accentuates the flat surface of the painting; and while in some fields of a work the painterly gesture is dominating, in other moments the pictorial space, created with the brush, stands in the foreground. All in all, one can say that with his painterly strategies van den Broek addresses diverse theoretical questions: what shows photography and what is its able to do in comparison to painting, how and why are the human gaze and the perspective of the camera focused, how is our reception of nature and of art conditioned, how decides the artist about topics and subjects and – most important – what defines painting besides its alleged task to depict reality? These are not only formal esthetic questions to which the artist attempts to find answers. Because he is going some steps further, he is asking for the essential elements of painting and for its significance. And while van den Broek develops this endeavor, he creates paintings, as the Belgian critic Dirk Lauwaert has written, with a variety of means that saturates them with happiness and let them “burst with ambition and fearlessness”. In fact, he makes paintings “which strike around them mercilessly and recklessly”.