Auf Einladung des Kunstmuseums Thurgau realisierte Javier Téllez einen Film vor Ort am Bodensee, in welchem er lokale Ereignisse mit Weltgeschichte verknüpfte. Knotenpunkt ist der Besuch des Philosophen Michel Foucault im Jahr 1954 in der psychiatrischen Klinik in Münsterlingen. Seine Eindrücke vom dortigen Fasnachtstreiben waren Anstoß für seine Auseinandersetzung mit Masken und dem Motiv des „Narrenschiffs“, das Foucault später in seinem Buch Wahnsinn und Gesellschaft (1961) ausführlich behandelte. Vor diesem Hintergrund schuf Téllez zusammen mit einem vielköpfigen Teams, darunter viele Menschen mit Psychiatrieerfahrung, eine zeitgenössische Vision des Motivs des Narrenschiffs.

At the invitation of the Kunstmuseum Thurgau, Javier Téllez realized a film on site at Bodensee (Lake Constance), in which he linked local events with world history. The nodal point is the visit of the philosopher Michel Foucault in 1954 to the psychiatric clinic in Münsterlingen. His impressions of the carnival festivities there were the impetus for his exploration of masks and the motif of the “ship of fools,” which Foucault later treated in detail in his book Madness and Society (1961). Against this backdrop, Téllez, together with a diverse team, including many people with psychiatric experience, created a contemporary vision of the motif of the ship of fools.

Javier Téllez, The Ship of Fools, 2022, Digital film. Commissioned and co-produced by Kunstmuseum Thurgau. Film stills: Courtesy of the artist